S nakupováním se váže i případná reklamace na zboží, které jsme si pořídili. Většina lidí se s reklamováním nějakého výrobku již setkala. Velmi často se vyřizuje například na elektrospotřebiče, mobilní telefony nebo i oblečení. Kromě toho můžeme reklamovat i věci nehmotné, například špatně odvedenou práci, kterou jsme si objednali a zaplatili. Každý prodávají je povinen seznámit spotřebitele s výrobkem a současně s reklamačním řádem.
Postup přijetí reklamovaného výrobku.
Obchodník by měl reklamaci vyřídit v každé své provozovně. To znamená, pokud jsme si výrobek koupili v určité městě, můžeme ho reklamovat i v jiném, pokud je zde provozovna prodávajícího. Samozřejmě jsou i výjimky, kdy prodávající může určit k opravě výrobku někoho jiného, tedy záruční servis. Tento je buď v místě, kde je provozovna obchodníka nebo co nejblíže spotřebiteli. Záruční servis je pak povinen opravit věc v takové lhůtě, ve které se dohodl prodávající a kupující. Servis je zároveň pouze prostředník mezi prodávajícím a kupujícím, zodpovídá jen za opravu zboží. Další záležitosti, jako je zajištění nového výrobku, slevu nebo odstoupení, zajišťuje prodávající. Jestliže přijde spotřebitel na pobočku v určitém obchodě reklamovat zboží, je nutné, aby po celou otevírací dobu byl na místě pracovník, který je tímto pověřený. Posoudí stav výrobku a sepíše reklamační protokol. Ten by měl být hotový během několika desítek minut. V případě složité reklamace, má právo reklamační pracovník lhůtu tři dny na rozhodnutí poškození.
Dle zákona by celý proces reklamace a opravy výrobku neměl trvat déle než 30 dnů. Většinou se vše stihne do tří týdnů.
Mnohokrát se stane, že zákazník je nespokojen s výsledkem reklamovaného zboží. Může být zamítnuta z důvodů neprojevení vady nebo na konkrétní součástku se nevztahuje záruka. Někdy zákazník požaduje výměnu produktu, ale vrátí se mu zpět opravený výrobek. V takových případech se můžeme obracet na občanskoprávní soud a dále tento spor řešit.